tirsdag 19. januar 2010

sosial web-muligheter og utfordringer

Det er mange muligheter og utfordringer som gjør seg gjeldende når en som lærer skal bruke sosiale nettsteder som f.eks "Facebook" i undervisningen. De ulike nettstedene har forskjellig oppbygging og har vektlagt ulike muligheter. For å kunne gjøre gode valg kreves det at vi som lærere har best mulig oversikt over hva som rører seg på nettet. Det kan også være en fordel at nettstedet er noenlunde kjent for elevene, noe som i noen tilfeller kan øke bruken. De ulike sosiale nettstedene har ulike muligheter, men felles for de fleste av dem er at de gjør det mulig for brukeren å publisere eget stoff og bilder. En kan også gi andre mulighet til å kommentere/supplere egne utsagn, og igjen gi svar på tiltale. Slik blir samtaler liggende åpen for alle som har tilgang til materialet. Fordelen med dette er at en kan finne "samtaler" med et innhold en selv kan dra nytte av i egen læring. Slik blir læringen en samarbeidsprosess mellom flere aktører som gjennom diskusjon/deling av informasjon.Det gamle mønstret med en kunnskapseier og en lærende blir dermed mer utflytende. Lærerens rolle blir veileder, med vekt på å lære elevene å tenke kritisk.
Mange av disse nettstedene er laget og tilettelagt for sosial sammenkomst. Det kan lett bli en "sovepute" hvor det faglige innholdet flyter vekk og erstattes med tradisjonell klasseromsprat mellom elever. En utfordring blir da hvordan en gjennom holdningsarbeid og kontroll kan komme dette i møte og skjære det ned til et minimum. Da kreves det også at en har klare og avklarte linjer mellom hva som er faglig prat og hva som er sosial prat. Grenselinjene tror jeg er lettere å finne på papiret enn i virkeligheten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar