mandag 2. november 2009

virkemiddel i et bilde


Dette bildet tok jeg på samling sist i Volda. De virkemidlene jeg prøvde å benytte meg av var :
a) å fotografere motivet (vinduet) i motlys og dermed undereksponere motivet.
Rammene på bildet blir dermed mørke og står i stor kontrast til den blå himmelen utenfor. Vinduet fungerer som en slags ramme.
b) å ta bildet fra "froskeperspektiv"/nedenfra og opp. Det er et virkemiddel som ofte brukes for å få motivet til å virke ruvende og stort.
c) Kontrasten mellom de mørke vindusrammene og den hvite skyen mot den lyseblå himmelen.
Jeg liker dette bildet fordi det har visse appelative aspekt ved seg. Da jeg tok det hadde jeg et sterkt ønske om å komme meg ut av klasserommet, ut i "friheten" og bare nyte den flotte dagen. Ved å ta det nedenfra og opp følte jeg at jeg understreket hvor "langt vekk" denne muligheten var.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar